Däckias ambition är att alla verkstadsanställda i landet ska ha så lika arbetssätt som möjligt och tillräcklig kunskap om däck för att kunna hjälpa kunderna med olika däckrelaterade ärenden. Under hösten har företaget gjort en intern översyn av utbildningsbehovet bland sina anställda. Utefter resultatet gör de nu kursen Däckskolan 1 obligatorisk för alla som behöver den, det vill säga för alla som inte har gått den tidigare eller som skulle behöva fräscha upp minnet.
Däcksnack är på plats när kedjan i februari arrangerar det första utbildningstillfället för enbart Däckiapersonal på många år. 15 anställda från verkstäder i Luleå, Piteå, Skellefteå, Umeå, Ånge, Sundsvall, Gävle och Uppsala är på plats i Sundsvall för två heldagar. Erfarenhetsspannet är brett. Några är timanställda och relativt nya medan den mest erfarna har arbetat i branschen sedan 80-talet.
En av de nyare i branschen är däckmontören Malin Bergström från Piteå. Hon tycker att det är roligt att träffa kollegor från andra städer och att höra om hur de arbetar.
– Det är nyttigt att samlas och se hur man ska göra vissa moment på rätt sätt. Det är lätt att man tar genvägar efter många år i branschen och de genvägarna tar ofta nyanställda efter, även om de får höra att de egentligen ska göra på andra sätt, säger hon.
På det stora hela tycker hon att utbildningsdagarna har visat att hon och de andra kursdeltagarna kan sin sak.
– Det blir en del repetition, men också fördjupning och samtal om hur olika anläggningar löser saker på olika sätt. Det är till exempel intressant att höra om allas olika strategier för att klara skiftessäsongerna. Vissa delar upp det så att de ansvarar för olika arbetsstationer, vilket var nytt för mig.
Med de nyvunna kunskaperna hoppas hon snart få fast tjänst på firman i Piteå.
– Det vore väl rimligt, skrattar hon och buffar sin platschef Alexander på axeln.
Martin Hegefors håller i kursen i Sundsvall och har jobbat med utbildning i 20 år. De senaste två åren som utbildningsledare via TYA. Han tycker det är roligt att Däckia har börjat intressera sig mer för Däckskolan och har under detta första renodlade utbildningstillfälle med kedjan förvånats över hur kunniga deltagarna är.
– Dagarna har svischat förbi. Istället för att bara repetera grunderna så har vi kunnat diskutera varför vi gör saker på olika sätt och på så sätt fått ett större kompetensutbyte. Det bästa med mitt jobb är att få utmana folks tankesätt och att se hur imaginära glödlampor tänds ovanför deras huvuden sekunden då de förstår något. Efter den här utvecklande kursen har jag fått se många sådana lampor, säger han.
Den här artikeln finns också att läsa på sida 18-19 i Däcksnack nummer 2 2024.