Att höja däckmontörernas status är ett viktigt steg i att utveckla branschen. Enkla justeringar, som att kalla däckmontörer för däckspecialister, är enligt Däckpartner ett steg i rätt riktning.
– Det är inget fel i benämningen däckmontör, men arbetet innefattar så mycket mer än att bara montera däck. Yrket innebär ett ansvar i att kunna se till att kunderna kör säkert. Utöver det är det en bred roll där många även sköter inköp, sociala medier, merförsäljning, hjulinställningar, hanterar reklamationsärenden och agerar rådgivare vid val av däck, säger Jon Persson, marknadschef.
I dagsläget finns inga auktoriseringskrav för att få arbeta som däckspecialist. Däckpartners vd Oskar Buhre berättar att han tror att införandet av en sådan skulle vara ett steg i rätt riktning vad gäller att öka branschens attraktivitet.
– En av branschens största utmaningar är att hitta bra och kompetent personal som vill stanna kvar och utvecklas i sin roll. Med en auktorisation och en yrkesutbildning tror vi att det skulle bli enklare, säger han och fortsätter:
– Vi har verkstäder som hör av sig till oss och ber om råd kring hur de kan få duktig personal att stanna kvar i verksamheten. Vissa ägare brukar erbjuda personal att köpa in sig, andra ger anställda mer utrymme och större möjligheter att utvecklas.
Däckpartner är med sina 162 anslutna däckverkstäder branschens största medlemskedja. Något de satsar mycket på är tillgänglighet och enligt Jon Persson är det något som kommer att bli allt viktigare i framtiden.
– Den stora skillnaden vi ser i framtiden är att det kommer att ställas samma krav på verkstäder oavsett om kunderna vill besöka dem fysiskt eller online. Den kommande generationens bilägare tillhör generation Z, som är födda med en mobiltelefon i handen och är ständigt uppkopplade. Att boka skifte eller handla däck online kommer inte att vara något de önskar utan det kommer att vara ett krav, säger han.
Däckpartner arbetar med att skapa lönsamhet för varje ansluten verkstad och att underlätta deras vardag. I Däckpodden berättar de om sin verksamhet, vad de ser i framtidens verkstäder, hur de bäddar för nästa generations konsumenter och mycket mer. Lyssna på avsnittet redan idag och ta del av framtidsspaningar medan du diskar, promenerar eller skiftar däck! Du hittar det här och där poddar finns.