Elbilen som känns som Volvos framtid

Motor

Efter en vecka med Volvos första egna elbil XC40 P8 Recharge vill varken undertecknad eller familjen lämna tillbaka bilen. Den är en fullträff på alla sätt. Utom när det gäller priset. Med vinterdäck och lite utrustning kostar den omkring 9 000 kr per månad att leasa. Att köpa den ny går inte längre.

Bilen har en prislapp som startar på 700 000 kr så det är inte konstigt att månadskostnaden blir hög. Men från och med 2022 årsmodell är det bara leasing som gäller. Precis som Tesla ser Volvo gärna att man bygger och beställer bilen på deras hemsida. Och där börjar leasingpriset på 7 990 kr per månad.  
I förra numret av Däckdebatt skrev vi om kritiken mot att Volvos nyaste elbil C40 Recharge, som ännu inte börjat säljas, och att den kommer med säljas med så kallade året-runt-däck. Den däckproblematiken gäller inte vår testbil, som utrustas med sommar- och vinterdäck, som vanligt och som det ska vara i Sverige.  
XC40 är ju Volvos minsta SUV och Recharge-modellen är baserad på samma plattform som de fossildrivna syskonen. Den har två motorer på sammanlagt 408 hk som driver på varsin hjulaxel. Bilen går som ett skållat troll. Det är nästan löjligt hur snabb den är. Vid fullt gaspådrag trycks man bakåt i sätena på ett sätt som sällan upplevs i gatbilar. 0-100 km går på strax under fem sekunder.

Räckvidden uppges till 418 km enligt WLTP men i praktiken i svenskt klimat uppnår man kanske 35-38 mil. Visst är det kul med en snabb bil som till och med kan rejsa med en Porsche från rödljuset. Men varje gång man trycker rejält på gasen går det inte att undvika att tänka att en del av fartresurserna istället kanske skulle lagts på att få en längre räckvidd, helst upp mot eller drygt 50 mil, som många av Volvos konkurrenter kan uppvisa med sina nyaste elbilar.
Invändigt känns det mest som vilken Volvo som helst. Men några grejer är nya och utmärker elbilen. Till exempel att det inte finns någon startknapp. Det räcker med att ha nyckeln i fickan och sätta foten på bromsen så vaknar bilen till liv. En annan nyhet är röststyrd Google Assistant, som bland annat hanterar navigationen och beräknar räckvidd och återstående batterikapacitet beroende på valt resmål. Man kan också be Google att dra ett skämt, om man är uttråkad i någon bilkö.
Körmässigt är allt enkelt och intuitivt. Med fördel används Volvos one-pedal-system. Med det menas att motorbromsningen är ganska kraftig när trycket på gaspedalen lättas successivt. Det gör att bromspedalen nästan aldrig behöver användas. Väldigt smidigt, men kanske lite tråkigt för den som gillar aktiv körning.
Eftersom det inte finns någon motor fram har Volvo istället fått plats med ett extra förvaringsutrymme under motorhuven där laddsladdarna med fördel placeras.
Innerutrymmena i kupén är klart godkända för att vara en så pass liten bil.
Förutom den rejäla prislappen och en önskan om längre räckvidd är det svårt att hitta saker att klaga på med den här bilen. Den är miljövänlig, snabb och rolig att köra. Dessutom är den såklart lyxig och väldigt välbyggd. Den känns som Volvos framtid helt enkelt. 

Fakta Volvo XC40 Recharge
Pris: Från 7 990 kr per månad (utan tillval och vinterdäck)
Motor och drivlina: 408 hk och AWD.  
Batterikapacitet: 78 KWh.
Laddkapacitet:
150 kW.
Energiförbrukning:
18,8 kWh/100 km. 
Prestanda: 0-100 km/h på 4,9 sek
Angiven räckvidd på el: 418 km
Mått: 443 x 186 x 165 cm
Däckdimension: 235/50R19 103V (fram), 255/45R19 104V (bak)
Fälgdimension: 235/50R19 103V (fram), 8.5Jx19x56 mm (bak)

Annons:
Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår