Det finns förnuftiga bilar. Och så finns det roliga sådana. Ford Focus hör utan tvekan till den senare kategorin. Idag, när nästan alla i bilindustrin pratar om utsläpp och elektrifiering, finns det inte några sakliga skäl att köpa en bensindriven bil med 280 hästkrafter, stenhård sportfjädring och manuell växellåda. Kanske är det rent av idiotiskt att göra det - tänker du ända tills du sätter dig bakom ratten och motorn startar med ett ilsket rytande. Man måste väl ändå få ha lite kul ibland, resonerar du då istället när du lägger i ettan och drar iväg medan hornen börjar växa ut i pannan.
Nya Ford Focus ST hör till kategorin GTI-bilar, en nisch som stått stark genom årtiondena. Mest känd är kanske VW Golf GTI, som lanserades redan 1975. Peugeot 205 GTI är en annan klassiker från 80-talet. Men dessa bilar hade bara lite drygt 100 hästkrafter. Idag handlar det om 250 - 300 hästkrafter i GTI-bilarna.
Focus ST har en 2,3 liters motor på 280 hk och 420 Nm. 0 – 100 km/h avverkas på 6 sekunder. Den har också en avancerad, ställbar fjädring och en väldigt precis styrning som sammantaget gör att bilen ligger ett strykjärn mot vägen. Sportstolarna från Recaro ser till att du har rejält sidostöd och inte glider iväg när bilen kränger i kurvorna.
Det finns fyra olika körlägen (normal, halt, sport och bana) där stötdämpning, styrning och motorljud ändras.
Det här en bil vars hela dna präglas av körglädje. Turbomotorn är varvvillig och urstark. Styrningen är extremt snabb och växellådan har härligt precisa lägen. Vi älskar också att det i lägena sport och bana finns automatisk mellangas vid mellanväxlingar. Varvar du rejält uppstår dessutom som en bonus sköna knallar i avgasröret. Då åker smilbanden upp ytterligare.
Vårt testexemplar är utrustad med fina Michelin Pilot Sport 4S. Trots att motorn är så stark och bilen enbart är framhjulsdriven släpper inte framhjulen vid maximalt gaspådrag. För första gången någonsin finns nya Focus ST nämligen med elektroniskt begränsad slip-differential. Tekniken har utformats för att maximera dragkraften och ge bättre prestanda och stabilitet. Systemet analyserar hastighet, kurvor och vägförhållanden och skickar sedan automatiskt vridmoment dit det behövs. Det säkerställer att hjulet med den största dragkraften får mest kraft för att ge kontroll och kraft när du byter körfält, kör på krävande underlag eller accelererar genom kurvor på spåret. Resultatet är att bilen känns väldigt pålitlig och inger stort förtroende, även när den pressar rejält.
I lägena sport och bana är fjädringen så hård att bilen nästan studsar fram över ojämnheter.
Ford Focus ST finns också i ett kombiutförande och även med en dieselmotor, men det är nog bensinmotorn man ska välja om bilen ska komma till sin rätt.
Det här en fullträff från Ford som dessutom är väldigt prisvärd och fungerar helt ok som familjebil i vardagen.
Plus
Maximal körglädje
Pris
Finns som kombi
Minus
Ej fyrhjulsdrift (fast man saknar det inte)
Fakta Ford Focus ST
Pris: Från 359 000 kr.
Motor: Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo.
Prestanda: 280 hk vid 5500 r/minut. 420 Nm vid 3 000 – 4000 r/minut.
Mått: Längd/bredd/höjd: 4390/1830/1460 mm.
Miljö: 0,79 liter/mil, blandad körning (NEDC). Utsläpp av CO2: 179 g/km.
Skatt: 8 223 kr per år (2019).
Däckdimension: 235/35 R19 91 Y
Fälgdimension: 8.0Jx19h2os55.0 mm