Snusförnuftig sparbössa på fyra hjul
Motor
26 augusti 2019
Text: Henrik Nygård Foto: Henrik Nygård
Toyota Camry är tillbaka i Sverige efter 15 år – nu enbart med hybridmotor. Fördelarna är bland annat goda kupéutrymmen och en bränsleförbrukning på dryga halvlitern milen. Nackdelarna är att den enbart finns som sedan och att det inte går att montera dragkrok.
För att vara en så pass stor bil är nya Camry överraskande bränslesnål. Färddatorn stannar på 0,58 liter milen vid vårt test, som omfattade både landsväg och stad med övervägande motorvägskörning. Det är i klass med de snålaste dieselmotorerna på marknaden i dag, i en jämförbar bilstorlek.
Camry har alltså inte synts på svenska vägar på 15 år, men runt om i världen och särskilt i USA är den desto vanligare. Faktum är att den för närvarande är världens bäst säljande sedanmodell.
Det är en stor bil på nästan 4,9 meter och 1 600 kg som upplevs som mindre när man kör den, vilket förstås är ett gott betyg. Den tar dig bekvämt från A till B. Som förare blir du inte särskilt underhållen längs vägen, om du inte streamar någon bra musik förstås. Men Camry, liksom de flesta bilar från Toyota, är inte byggd utifrån körglädje. Ledorden är snarare pålitlighet, driftsäkerhet och god bränsleekonomi – även om Toyotachefen lär ha deklarerat att företaget ska sluta bygga tråkiga bilar.
Camry Hybrid är självladdande (vid inbromsningar) och går inte att ladda med sladd. Den har en 2,5 liters bensinmotor på 177 hk och en elmotor på 120 som samverkar och ger maximalt 218 hk tillsammans. Det går att köra enbart på el korta sträckor och i låga farter. Det märks tydligt när bensinmotorn går igång. Vid kraftigt gaspådrag morrar den högt (och ansträngt). Det känns som om ingenjörerna borde lagt några timmar till på samspelet mellan de två motorerna och kanske på ljudisoleringen. Här har Volkswagen lyckats bättre i exempelvis Passat GTE.
Däremot är bensinmotorn übermodern vad gäller effektivitet. Den har både indirekt och direkt insprutning samt variabla ventiltider både för insug- och avgasventilerna – och därutöver elektrisk olje- och kylvätskepump för att optimera snabbare uppvärmning. Effektiviteten ligger på 41 procent.
Det är steglös CVT-låda som gäller, men här finns inget att anmärka på. Den påminner om en automatlåda och saknar den fördröjning och de hugg som vissa CVT-lådor haft tidigare.
Batteriet är på 88 kW, är placerat under baksätet och stjäl ingen plats.
Sammanfattningsvis är nya Camry Hybrid en riktigt trevlig bil, trots att den är något av en torrboll och är nästan så långt från sportighet som du kan komma. Den är bekväm och tyst och har generöst med benutrymme. Bagageutrymmet på 524 liter klarar semesterpackning för en hel familj. Som jämförelse kan nämnas att bagageutrymmet på Volvo V60 är på 529 liter, alltså på litern när lika stort.
Men det bästa med bilen är ändå den imponerande låga bränsleförbrukningen. Att bygga en så pass stor bil med bränsleförbrukningen som en småbil är en anmärkningsvärd bedrift. Om du klarar dig utan dragkrok och inte har behov av att lasta in tvättmaskiner eller lastpallar funkar den helt klar som familjebil – och förstås också som en tjänstebil med en fin ekonomisk kalkyl.
Plus
Låg bränsleförbrukning.
Bekväm, tyst och snygg.
Goda utrymmen
Minus
Dragkrok ej möjlig.
Finns bara som sedan.
Saknar Apple Care Play och Android Auto.
Toyota Camry Hydrid
Pris: Från 334 900 kr (Active). Executive kostar 359 000 kr och Premium 384 000 kr.
Mått: L4890, B1840, H1450.
Motor: Bensinmotor på 177 hk och elmotor på 120 hk. Sammanlagd effekt 218 hk. Max vridmoment 221 Nm.
Prestanda: 0 - 100 km/h på 8,3 sek. Toppfart 180 km/h.
Förbrukning och utsläpp: Blandad körning 0,52 liter/mil (nya WLTP). CO2 119 gram/km.
Skatt: 660 kr/år 1 - 3, därefter 360 kr/år.
Fälgdimension: 7.0JX17/ET50/C mm.
Däckdimension: 235/45R18 94Y.