I helgen sågs STCC:s nya elbilar susa fram mellan Skandinavium och Ullevi i Göteborg. Efter premiären fortsätter racingen på banor i Ljungbyhed, Helsingborg, Knutstorp och Mantorp. Den 21 september står det klart vem som är ny skandinavisk mästare.
– Förbered er på en spännande fight mellan rutinerade förare och helt orädda juniorer med djävulsk speed, säger Micke Bern, vd för STCC, när Däcksnack intervjuar honom inför premiären.
Racingserien har haft glansdagar sedan starten 1996. Med nya koncept håller de sig ständigt aktuella. I år tar de med sig flera nyheter ut på racingbanorna.
– Vi är otroligt peppade och märker att det finns en förväntan i luften inför säsongen, särskilt eftersom vi tvingades ställa in förra året för att utvecklingen av bilarna drog ut på tiden. I år har vi haft gott om tid för att ladda om. Nu står vi redo att för första gången köra elektrifierad Head 2 Head-racing i städer. Det kommer att vara värt väntan, säger Micke Bern.
Head 2 Head-formatet bygger på att två förare åt gången möts i ett Race of Champions-liknande upplägg. Racingbilarna är vanliga bilar i grunden, som modifieras av EPWR (en del av PWR Group) för att få mer effekt och lättare vikt. Med karosser i kolfiber landar vikten för bil plus förare på cirka 1 450 kilo.
– STCC har alltid haft en tydlig koppling till vanliga bilar, som gemene man kör till vardags. De har en stor relevans mot publiken. Samma tanke har vi i år implementerat i vår däckstrategi, berättar Micke Bern.
Ny däckstrategi
Liksom många andra motorsporter har STCC historiskt sett körts med olika däck beroende på väder. I år går de ifrån traditionella slicks och regndäck till att köra med ett och samma däck i alla väder. Det utvalda däcket Yokohama V107 275/40 R 18 finns också, liksom bilmodellerna i serien, att köpa i fackhandeln.
– Däcket valdes ut efter omfattande testning av olika märken och modeller. Det utmärkte sig genom att hantera kraftiga sidokrafter väl och leverera hög prestanda på vått och torrt underlag. Inga modifieringar kommer att göras av däcket inför racen, utan det är precis samma däck som finns på marknaden, säger Micke Bern.
STCC:s inledde sitt första samarbete med Yokohama 2009, till en början för att hålla samma däckstandard som i World Touring Car Championship, WTCC, där Yokohama var däckleverantörer. Sedan 2009 har samarbetet fortlöpt med några få avbrott.
Det däck som i år har valts ut till årets säsong finns originalmonterat på ett flertal premiumbilar och erbjuder förutom bra köregenskaper även hög körkomfort och låg ljudnivå.
– Däck är alltid en kompromiss. I det här däcket har hög prestanda och komfort prioriterats högre än till exempel livslängd, även om däcket presterar bra där också, säger Göran Bengtsson, marknads- och försäljningsdirektör på Yokohama.
En till mångårig däckpartner till STCC är Däckteam. Verkstadskedjan kommer att finnas representerad vid samtliga race och göra aktiveringar för publiken. Partnerskapet med STCC omfattar även marknadsföring, samarbete kring utbildningar och insamling av däckdata.
Racing med minskad miljöpåverkan
Att återvända till racingbanorna efter ett års uppehåll ställer enligt vd Micke Bern höga förväntningar på mästerskapet. Den nya satsningen på elektrifierad racing skapade utmaningar förra året, men enligt Micke kommer det ha varit väl värt att vänta på.
– Genom att elektrifiera racet kommer vi att kunna ge åskådarna de de vill ha, på ett så miljömässigt försvarbart sätt som möjligt, säger han och fortsätter:
– Övergången till att använda ett och samma standarddäck oavsett väder går i samma miljöpositiva linje. Eftersom bilarna inte längre kommer att behöva förses med dubbla däckuppsättningar kommer mängden däck som förbrukas att minska.
Något som däremot inte kommer att minska är kvaliteten på racingen. Micke Bern har själv varit involverad i STCC sedan han själv började tävla i Formel Ford 2003 och berättar att de nya elbilarna är skickligt konstruerade och mycket välbalanserade.
– Jag har testkört projektbilen och är så jädra avundsjuk på alla som kommer att få vara med och tävla. Det här evenemanget vill man inte missa, även om man aldrig har intresserat sig för motorsport förut, avslutar Micke Bern.
En tidigare version av det här reportaget finns att läsa på sida 20-21 i Däcksnack nummer 3 2024.