Dyr men kungligt bekväm laddhybrid
Motor
14 april 2021
Text: Henrik Nygård Foto: Henrik Nygård
Lyxliraren, familjekombin och laddhybriden Volvo V90 T6 Recharge, med 253 bensindrivna hästkrafter och ytterligare 87 hk från elmotorn klassas som miljöbil men i praktiken är den inte särskilt miljövänlig – om man inte enbart kör max 4 mil mellan laddningarna.
Det första som vi reagerar på när vi hämtar ut den maxutrustade bilen för test hos Volvo är prislappen: nästan 760 000 kr! Det motsvarar i princip två Kia Optima Plug-In eller Golf GTE. Men det är nu länge sedan Volvo prismässigt var en folkbil. Idag är det de tyska märkena som man jämför sig med.
V90 har ju funnits ett tag på marknaden och 2021 årsmodell har därför fått en ansiktslyftning. Utseendemässigt är det små skillnader, som flytande blinkers, nya baklyktor och lite mer krom i fronten. Under plåten har det hänt desto mer. Alla drivlinor är numera elektrifierade, antingen som mildhybrid eller som i det här fallet laddhybrid.
Vår T6-modell i R-Design har sammanlagt 340 hästkrafter. Det finns också en T8-modell med 390 hästkrafter. Båda modellerna har en 2,0-liters bensinmotor som grund. Bensinmotorn driver på framhjulen och elmotorn på bakaxeln, utan förbindelse mellan de två. Det betyder att man måste välja AWD-läge för att få fyrhjulsdrift.
Volvos Pilot Assist omfattar säkerhetssystem som adaptiv farthållare, körfältassistans, cross traffic alert och att bilen bromsar för andra fordon, fotgängare och cyklister.
Det utlovas 5,6 mil på el, men i praktiken når man omkring 4 mil, i alla fall i kallare klimat. På motorväg med tomma batterier snittar vi på en förbrukning på 0,75 liter/mil. Det är ändå klart godkänt för en så pass stor och tung bil. Och på tal om landsväg, där åker man som en kung i den här bilen. Komforten, som inkluderar luftfjädring på bakaxeln, är underbar. Stolarna hör till bilvärldens främsta. Det gör att man kommer fram utvilad efter långa sträckor. Lite som att åka business class på flyget, på den tiden när vi fortfarande reste med flyg…
Vilka ska då köpa den här bilen? Ja, 760 000 kr är förstås i svettigaste laget för privatkunder. Merkostnaden för laddhybriden blir svår, om inte omöjlig, att räkna hem. Målgruppen är nog snarare tjänstebilsköparna eftersom förmånsvärdet för laddhybrider fortfarande är kraftigt subventionerat. Men regeringen har aviserat en ändring där, så det är inte säkert att det varar så länge till.
Hur är då Volvon i riktigt höga farter? Den starka motorn och tunga bilen borde vara mumma för tyskar på vägar med fri fart (eller som i det här fallet en svensk på en öde E4 i Norrland). Mycket riktigt, i ett nafs är vi uppe i 180 km/h och bilen känns som ett lok på räls. Men vid 180 tar det också stopp. Från 2021 årsmodell går inga Volvo-bilar snabbare än så. Lite snopet, men fartbegränsningen känns helt rätt och rimmar bra med Volvos säkerhetsprofil.
Volvo V90 T6 Recharge
Pris: Från 564 000 kr (testbilen 759 965 kr)
Motorer: T6 + elmotor (340 hk)
Växellåda: 8-stegad automat
Drivning: AWD
Prestanda: 0-100 km/h på 5,3 sek
Angiven räckvidd på el: Upp till 54 km
Angiven förbrukning blandad körning: 0,22 l/mil (WLTP)
CO2-utsläpp: 50 gram/km (WLTP)
Däckdimension: 255/40R19 100W
Fälgdimension: 8.5Jx19x47 mm