När Volvo lanserar nya drivlinor och modeller är förväntan stor i Volvo-land. Mildhybrider är inget nytt i bilvärlden men för Volvo är det premiär. Bränslebesparingar på runt 15 procent utlovas. Men den som förväntar sig det kommer bli besviken, kan vi direkt slå fast.
Vad är då en mildhybrid? Ja, det är inte en bil du kan ladda med kabel. Det är inte heller den typ av hybridteknik som används av exempelvis Toyota, där det finns en elmotor som är stark nog att själv driva bilen framåt. Å andra sidan är prispåslaget lågt. I Volvos fall tar man inget extra alls betalt för tekniken, jämfört med de tidigare diesel-modellerna.
I en mildhybrid-bil hjälper elmotorn bara till med att dra igång bilen och det går inte att köra på el. En effekt av det är att bilen blir kvickare i starten och upplevs som rappare. Det märks tydligt i den nya Volvon. Motorn startar upp betydligt snabbare efter start-och-stopp. Men den främsta anledningen till att bilföretagen använder tekniken är förstås att den ska ge lägre bränsleförbrukning.
Med mildhybrid-teknik i drivlinan är nya Volvo XC60 B4 pigg som en tonåring på väg till fest. Efter att motorn stannat i start-och-stopp hinner man knappt ta foten från bromspedalen innan bilen vill dra iväg. Men när bilen väl kommit på rull och när man behöver accelerera är det ingen större skillnad jämfört med de gamla dieslarna. En annan sak som inte förändrats, tyvärr, är det markanta dieselknattret. Volvos dieslar låter verkligen rejält, särskilt vid tomgång och vid gaspådrag. Här ligger Volvo efter sina tyska konkurrenter. Det höga motorljudet gifter sig också dåligt med den nya och moderna batteritekniken, gammalt möter nytt helt enkelt. Som förare längtar man efter en tystare bensinmotor. Och som tur är kommer mildhybridtekniken snart också i Volvos bensinmotorer.
Den lägre bränsleförbrukningen märker vi inget av. Efter runt 20 mil i och omkring Stockholm med blandad körning i både stadstrafik och på landsväg uppmäter vi 0,78 liter per mil. Det är i paritet med eller bara marginellt lägre än de gamla dieslarna. När Teknikens Värld och Auto Motor & Sport testat mildhybridtekniken har inte heller de kommit i närheten av 15 procent lägre bränsleförbrukning. Men här ska en reservation förstås göras för att de motorer som testats är helt nya. En dieselmotor behöver minst några hundra och ofta ännu fler mil på sig för att bli inkörd och först då brukar bränsleförbrukningen sjunka rejält. Framtiden får alltså utvisa om Volvo får rätt eller fel i sina utfästelser.
Stort plus blir det däremot för Volvos framstolar. Det finns få i bilvärlden som levererar bättre sittkomfort. Det är som att sitta i sin favoritfåtölj hemma i vardagsrummet. Och eftersom vi i Sverige ofta plågas i många mil på dåliga vägar är ergonomin viktig.
Sammanfattningsvis är det glädjande att Volvo nu erbjuder mildhybrid-teknik. Till inget prispåslag får du en motor som ger några extra hästkrafter, mer komfort och förhoppningsvis en lägre bränsleförbrukning. Och du slipper bokstaven D på bakluckan. Men ganska snabbt hör ändå både du själv och omgivningen att det är en diesel under huven.
Plus
Mer komfort och rappare vid starter
Ska ge lägre förbrukning
Kunglig komfort i framstolarna
Minus
Högt motorljud, tydligt dieselknatter
Fortfarande hög förbrukning för att vara en diesel
Fakta Volvo XC60 B4 AWD
Motor och drivlina: Diesel-el. Dieselmotorn ger 197 hk och elmotorn ytterligare 14 hk. Fyrhjulsdrift och 8-växlad automatlåda.
Mått och vikt: Längd 4690 mm, höjd 1640 mm, bredd 1900 mm. Tjänstevikt 2 065 kg. Släpvagnsvikt 2 400 kg. Bagagevolym 505 - 1 432 liter.
Prestanda: 0 - 100 km/h 8,4 sek. Toppfart 205 km/h.
Miljö: Bränsleförbrukning enligt nya WLTP: Låg hastighet 0,84 lit/mil. Medium hastighet 0,62 lit/mil. Hög hastighet 0,54 lit/mil. Blandad körning 0,64 lit/mil. CO2 167 g/km.
Skatt: 6 433 kr per år de första tre åren, därefter 3 211 kr per år.
Däckdimension: 235/55R19 105V
Fälgdimension: 7.5Jx19x50.5 mm