Så slipper du ryggskador

Arbetsmiljö

Arbetet i däckverkstaden kan vara tung ibland. Därför gäller det att tänka rätt när saker och ting ska lyftas eller flyttas på. Här lär vi ut de rätta sätten att lyfta och ger tips om hjälpmedel som skonar din kropp.

En människa kan utföra och inta de flesta arbetsrörelser och arbetsställningar utan att ta skada av dem. Vår kropp är byggd för rörelse och belastning och mår dessutom bra av det, så länge rörelser och belastning varieras och kroppen då och då får möjlighet att återhämta sig.

Risken för att få besvär av belastning ökar vid arbete i kraftigt böjda, sträckta eller vridna arbetsställningar. När leder är maximalt böjda eller sträckta och samtidigt belastas är de mer utsatta.

Det är svårare att återhämta sig om rörelser upprepas ofta eller pågår under lång dit. Och när musklerna arbetar utan paus och utan att det sker någon yttre rörelse försämras blodflödet till musklerna. Det här kallas statiskt muskelarbete och innebär att risken för belastningsbesvär ökar. Ett exempel är att skuldran ofta arbetar statiskt när vi utför repetitivt arbete med händerna, som vid ett löpande band.

Variation och vila

Genom att variera arbetsställningar och arbetsrörelser minskar du risken för att drabbas av belastningsbesvär. Variationen kan vara så enkel som att växla mellan höger och vänster knä vid knästående eller att använda en låg rullpall istället för att sitta på huk. Huksittande ger onödigt hög belastning på knäna.

Använd alltid knäskydd och höj om möjligt upp bilen till lagom höjd. Arbeta aldrig i framåtböjd ställning, belasta aldrig diskar och leder i ytterlägen. Undvik arbete över axelhöjd och använd de hjälpmedel som ska finnas på verkstaden – som sittpallar, stegar och lyftar.

Ta regelbundna mikropauser på 2-30 sekunder regelbundet. Det ger också variation och minskar risken för besvär. När du gör en sådan paus bryts det statiska muskelarbetet och blodcirkulationen till musklerna kan öka igen. Det får dem att må bättre.

Unna dig en paus då och då och utför några av de stretchövningar som beskrivs i den här artikeln. Eller lägg bara ifrån dig verktygen för att få en paus, ta några djupa andetag som får kroppen att slappna av.

När arbetet är slut behöver musklerna tid för återhämtning, annars byggs belastningarna bara på och risken för skador ökar.

Att träna på fritiden är ett säkert sätt att klara ansträngningarna i arbetet bättre. Bra kondition och muskelstyrka ger dig bättre ork i arbetet och lust kvar för aktiviteter på fritiden. Risken för arbetsskador minskar också om man är vältränad, så försök hålla musklerna i trim med regelbunden träning.

Oundvikliga lyft

Dagens bilar blir allt större, och däcken med dem. Därför är det oundvikligt med tunga och svåra lyft vid däcksarbete. Men genom att lära sig att lyfta rätt och att konsekvent arbeta med sådan lyftteknik kan du minska skaderisken väsentligt. Att så många arbetsmoment i däckverkstaden utförs med krökt rygg sliter med tiden på kroppen. Samma gäller arbete i knästående med krökta tår. Försök att undvika sådana arbetsställningar, använd de hjälpmedel som finns, speciellt vid långa transporter. Hissa upp fordonet så att du kan arbeta i stående ställning.

Så här lyfter du rätt:

I figurerna här i artikeln kan du se hur du ska lyfta i olika arbetssituationer. Illustrationerna bygger på den här enkla listan med principer för riktiga lyft:

• Behåll svanken i ryggen under lyftet

• Stå med böjda knän

• Håll det du lyfter så nära kroppen som möjligt

• Stå med fötterna isär för bästa balans

• Lyft med benen och håll rygg och nacke rak

• Försök fördela bördan på båda händerna

• Arbeta inte med framåtböjd kropp

• Lyft inte från lägre höjd än 40 cm eller från högre höjd än axelhöjd

• Lyft inte samtidigt som du vrider kroppen, det kan skada kroppen illa. Lyft istället rakt upp och gå runt.

Kroppens bästa vänner

I en modern däckverkstad finns många hjälpmedel som hjälper dig att undvika belastningsskador. De är till för att användas.

När du transporterar däck och hjul i verkstaden ska du använda däckkärran, även om det är bara ett enda personbilshjul det handlar om. Att rulla hjul innebär att du måste böja ryggen – och det ska du ju undvika. Större hjul till lastbil och buss kan du ju däremot rulla utan att behöva böja dig.

På stora personbilar med tunga hjul ska du använda hjullyft, både när du demonterar och monterar dem. Rulla hjullyften med däcken på, direkt till hjultvätten.

Använd åkstol när du lossar hjulbultarna på en bil. Det ger en bra arbetsställning.

När du ska hantera däck på lagret eller i däckshotellet ska du använda en däckstacker.

Annons:
Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår