Vårens högtryck i däckverkstäderna skapar arbetsmiljöproblem - i år igen

Arbetsmiljö

Idag den 1 april börjar den mest hektiska perioden för året på landets däckverkstäder när vinterdäck ska skiftas till sommardäck. Femton dagar är ett alldeles för snävt tidsfönster tycker däckbranschen och Arbetsmiljöverket poängterar att stressen spär på risken för arbetsskador.

Ulrik Jönsson, ordförande i Däckspecialisternas Riksförbund, kämpar för en lagändring som förlänger skiftestiden på våren.

– Från 1 mars till 30 april tycker jag vore en självklarhet. Det skulle ge oss på däckverkstäderna bättre arbetsförhållanden och kunderna kan precis som på hösten avgöra om det finns risk för halka, vilket skulle gynna både nollvisionen och miljön. Det skulle också skapa bättre förutsättningar för oss att kunna erbjuda någon person till årsanställning i stället för att plocka in extrapersonal eller från bemanningsföretag, säger han.

För ett tag sedan var han tillsammans med Peter Buhre, sakkunnig på Däckspecialisternas Riksförbund, och uppvaktade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i frågan. Ministern lyssnade på synpunkterna men gav inga hintar om en lagändring.

Arbetsmiljöverket menar att däckbytarperioden innebär extra högt arbetstempo som ökar risken för skador och hälsoproblem.

Förra året genomförde Arbetsmiljöverket cirka 350 inspektioner på däckverkstäder och på arbetsplatser där däck byts som en del av verksamheten. Utöver däckverkstäder handlade det bilverkstäder, bilhandlare och däckbytare som säsongsvis finns i anslutning till stormarknader. Nästan nio av tio verkstäder fick krav om arbetsmiljöförbättringar och dessa följs nu upp för att kontrollera att bristerna åtgärdats.

– Jämfört med när vi 2009 inspekterade 452 verkstäder har det blivit bättre när det gäller användandet av hjälpmedel. Framförallt har det skett en kulturell förändring. Vid förra inspektionen var det mer av machokultur där man skulle klara av tunga lyft utan hjälpmedel. Nu är det lite mjukare, fler tänker på sin hälsa och använder de hjälpmedel som finns, säger Heli Aarnipuro, projektledare för inspektionsinsatsen 2018.

Vad beror förändringen på?

– Jag tror det beror på att det har kommit in en yngre generation medarbetare som har ett annat synsätt, de tänker mer på sin hälsa och använder hjälpmedlen för att inte slita ut sig. Sedan beror det kanske också så att den yngre generationen inte är lika fysisk. Men oavsett är det ett steg i rätt riktning med flera hjälpmedel eftersom det öppnar upp för att både kvinnor och personer med funktionsnedsättning kan arbeta i däckverkstäder.

Nu börjar den tyngsta däckbytarperioden, vad innebär den för arbetsmiljön?

– När det blir stressigt väljer en del bort hjälpmedlen och det är en självklar olycks- och hälsorisk. Risken finns också att de som hoppar in extra under den här perioden tar efter hur de erfarna medarbetarna gör. Sedan finns också risken att en del däckbyten sker utomhus i regn och kyla, vilket absolut inte är en bra arbetsmiljö. Jag och projektgruppen skulle vilja ha ett bredare tidsfönster, men hur mycket längre kan jag inte uttala mig om – den frågan kan branschen bedöma bättre.

Ulrik Jönsson håller inte med om att hjälpmedlen väljs bort när det är stressigt.

– Extrapersonal som plockas in får givetvis introduktion kring hur arbetet ska utföras och tilldelas arbetsuppgifter som är i nivå med deras kunskap.

Vårens skiftesperiod innebär som regel en baksmälla när den är över.

– I verkstäderna har jag märkt att sjukskrivningarna blir fler. Det handlar om utmattningssyndrom och förkylningar till följd av stress och det höga tempo som varit under några veckor.

SÅ UNDERVIKER DU ARBETSSKADOR

Handskar: Skyddar framförallt mot olja och smuts, du slipper torrsprickor i händerna. Använd gärna vibrationshandskar under skiftessäsongen.

Skor: Använd skor med dämpning i sulan för att spara på fötter, knän och rygg.

Hörselskydd: Ett enkelt och effektivt skydd mot buller i verkstaden. Moderna skydd släpper igenom prat så du hör vad kollegorna säger.

Lyfthjälp: Använd lyfthjälpen för att få upp hjulen på monteringslinan. Det kan ta någon sekund extra jämfört med att lyfta själv, men på sikt sparar det ryggen.

Lyft: När du tvingas lyfta, tänk på att böja benen och lyfta med benen, inte ryggen.

Pirra: Är ett mycket bättre val än att lyfta eller rulla fram däck eftersom du sparar ryggen.

Arbetsställning: Hissa upp bilen så att du kan stå rak och arbeta. Går inte det, stå på knä men glöm inte knäskydd.

Annons:
Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår