Arbetet på en däckverkstad innebär att arbetsuppgifterna utförs i en miljö där riskfaktorer som buller, damm och tunga lyft ständigt är närvarande. Kemikalier av olika slag, maskiner som roterar med hög hastighet och mutterdragare som ger vibrationer är några exempel på riskfaktorer och till det kommer tryckkärl både i form av kompressoranläggningar och trycksatta hjul som, hanterade på fel sätt, kan utgöra risker för medarbetarna.
- För helt nya däckmontörer finns det massor att lära för att arbeta på ett säkert och hållbart sätt, fortsätter Michael Siewert, däckmontör på Euromaster i Bromma.
- När jag gick Däckskolan 1 fick jag, trots flera år i yrket, lära mig många nya saker som är jätteviktiga för ett säkert och bra arbete i verkstaden. Både teoretiska och praktiska moment. Marknaden och produkterna utvecklas ju hela tiden så egentligen borde man gå Däckskolans kurser vart femte år, för att hålla sig uppdaterad. På kursen gick vi till exempel igenom vad en verkstad behöver ha för säkerhetsföreskrifter för brandfarliga och frätande ämnen. Vi spånade också på vad man kan göra för att återanvända gammalt gummi.
Skyddsutrustning
En del skyddsutrustning används av alla på verkstaden, till exempel pumpbur eller balanseringsmaskinens stänkskydd. Och finns det inte tekniska möjligheter för skydd på utrustningen och lokalerna ska arbetsgivaren förse arbetstagaren med personlig skyddsutrustning, som då också måste användas. All skyddsutrustning ska uppfylla gällande krav och var CE-märkt.
- Knäskydd, stålhätta på skor, handskar, hörsel- och ögonskydd var några av den personliga skyddsutrustningen som vi gick igenom på Däckskolan 1, fortsätter Michael, men vi pratade även skydd i form av personliga försäkringar. Det var en ny aspekt på säkerhet för flera av oss, men som är viktig att känna till.
Belastningsergonomi
Svåra och tunga lyft är oundvikliga i arbetet med däck. Men vid felaktiga lyft eller arbete i fel ställning under lång tid är risken för att få besvär i rygg, axlar och nacke stor och något som sitter i resten av livet. Med en riktig lyftteknik som används konsekvent minskar risken för framtida skador väsentligt.
- Hur man bär däck och hur man ska röra sig var förstås i fokus på kursen, berättar Michael vidare.
- Säkerhet och ergonomi är superviktigt. Däck är svåra att balansera när man ska lyfta eller bära dem. På Däckskolans kurs fick vi lära oss att lyfta med rätt teknik för att få rätt balans. Vi sliter ju långsiktigt mindre på kroppen när vi vet hur vi ska göra.
Det som sliter mest på kroppen på lång sikt är att så många arbetsmoment i däckverkstaden utförs med krökt rygg. Knästående arbete med krökta tår är inte heller bra. Det finns flera olika hjälpmedel att använda vid längre förflyttningar av däck och det är viktigt att hissa upp fordonet som man arbetar med så att det går att jobba upprätt.
Slutligen - vad tog du med dig för kunskap från Däckskolan1?
- Jag fick fördjupade kunskaper i både ergonomi, säker arbetsmiljö, montering och balansering. Jag fick också bekräftelse på att jag redan kan en massa saker om mitt yrke och det gör mig mycket tryggare i mina kundkontakter. Jag har nu djupare kunskaper och bättre grunder och kan förklara problemen bättre för kunden och det gör att kunden blir tryggare i mina rekommendationer.
- Vi behöver behålla våra kunder genom ett bra bemötande och ha en kunskap som är förankrad. Det får vi genom att gå Däckskolan, avslutar Michael.